loading...
bitcoinihai
bitcoiniha بازدید : 65 سه شنبه 22 مهر 1399 نظرات (0)

اضافه ارزش (Premium) قراردادهاي آتي و نسبت قراردادهاي آتي خريد (لانگ) به قراردادهاي فروش (شورت) نشان مي‌دهد كه معامله‌گران مطرح رويكردي صعودي نسبت به قيمت بيت كوين دارند.

به گزارش كوين تلگراف، پيش‌تر و اواسط ماه سپتامبر (شهريور)، نسبت قراردادهاي خريد به فروش به پايين‌ترين ميزان در ۱۰ هفته پيش از آن رسيده بود؛ مسئله‌اي كه حاكي از رويكرد نزوليِ معامله‌گران مطرح بازار بود. حالا و با عبور قيمت بيت كوين از مقاومت ۱۱,۰۰۰ دلار، به نظر مي‌رسد كه ديدگاه نزولي معامله‌گران مطرح تغيير كرده و آنها ديدگاهي مثبت در ارتباط با آينده قيمت پادشاه ارزهاي ديجيتال دارند.

هر گاه نوسانات قيمت بيت كوين با كاهشي قابل‌توجه همراه شود، معمولا نشان‌دهنده آن است كه معامله‌گران از وضع موجود راضي هستند. همزمان با اين مسئله، معمولا بيشتر معاملات در حاشيه كانال قيمتي انجام مي‌شود. اين در حالي است كه بايد به ياد داشت نوسانات كوتاه‌مدت بيت كوين غيرقابل پيش‌بيني است و مي‌توان از آن به‌عنوان يكي از ويژگي‌هاي اصلي اين ارز ديجيتال ياد كرد.

براي معامله‌گران حرفه‌اي، نوسانات ضمني به‌عنوان يك شاخص ترس شناخته مي‌شود؛ چراكه تعيين‌كننده ميانگين وجه تضمين (پريميوم) پرداخت‌شده در بازار اختيار معامله است. هر گونه نوسانات ناگهاني و پيش‌بيني‌نشده در قيمت (چه مثبت و چه منفي) باعث مي‌شود تا اين شاخص با افزايشي قابل‌توجه همراه شود.

همان طور كه در نمودار مي‌توان مشاهده كرد، قراردادهاي اختيار معامله سه‌ماهه چندي پيش به كمترين ميزان در ۱۷ ماه گذشته رسيد. بايد به ياد داشت كه نبايد اين مسئله را به معناي آن دانست كه وضعيت فعلي بازار عاري از هر گونه ريسك است. در حال حاضر نوسانات سه‌ماهه بازار S&P500 در محدوده ۲۸٪ قرار دارد. اين عدد در مقايسه با نوسانات سه‌ماهه ۶۰ درصدي بيت كوين، عدد كوچكي به حساب مي‌آيد؛ از همين رو، ثبت كندل يك‌روزه ۵۰۰ دلاري را نمي‌توان يك اتفاق غافلگيركننده به حساب آورد.

در طول دو هفته گذشته، قيمت بيت كوين در بازه ۱۰,۴۰۰ تا ۱۰,۹۰۰ دلار معامله مي‌شد و ارزش قراردادهاي آتي اين ارز ديجيتال نيز به ۳۰۰ ميليون دلار رسيده بود. اين مسئله نشان مي‌دهد كه عليرغم نوسانات كم قيمت بيت كوين، در اين مدت شاهد افزايش سرمايه‌گذاري‌ها در قراردادهاي آتي بوديم.

 

عليرغم دليل پشت افزايش قيمت اخير بيت كوين، معامله‌گران مطرح باسرعت به‌دنبال جبران موقعيت‌هاي فروش خود هستند و براي اين كار، اقدام به ثبت موقعيت‌هاي لانگ مي‌كنند. اين در حالي است كه اضافه ارزش قراردادهاي آتي، در محدوده‌اي نسبتا پايين قرار دارند و همين مسئله نشان‌دهنده فضاي بيشتر براي جهش‌هاي بعدي است.

در قراردادهاي آتي، فروشنده معمولا خواهان مبلغي بيشتر از قيمت فعلي دارايي در بازار براي فروش قرارداد خود است. اين مسئله در تمام بازارهاي مشتقه وجود دارد و تنها مختص بازار ارزهاي ديجيتال نيست. جداي از ريسك فروش و نقدشوندگي، فروشنده، تسويه قرارداد را به تعويق مي‌اندازد و از همين رو قيمت قرارداد بالاتر است.

در بازارهاي سالم، معمولا اضافه ارزش ساليانه ۵ الي ۱۵ درصد است كه «نرخ پايه» نام دارد. از سوي ديگر، اگر در يك بازار آتي، قراردادها با مبلغي پايين‌تر از ارزش دارايي در يك بازار آني معامله شوند، نشان‌دهنده رويكرد نزولي كوتاه‌مدتِ حاكم بر بازار است.

 

با تكيه بر نمودار بالا، آخرين باري كه اضافه ارزش قراردادهاي آتي بيت كوين به محدوده‌اي بالاتر از ۱۵٪ رسيد، به ۱۸ اوت باز مي‌گردد. از آن زمان تا به اينجا اين نرخ تنها كمي بيش از ۳ درصد است. جهش روز جمعه به اندازه‌اي بزرگ نبود كه معامله‌گران را مجاب به استفاده از اهرم‌هاي بالاتر كنند. با اين تفاسير، مي‌توان گفت كه اين جهش نظريه‌اي را كه پيش‌تر مطرح كرديم، تأييد مي‌كند.

براي فهم بهتر موضع‌گيري‌هاي معامله‌گران و با توجه به حمايت جديد در محدوده ۱۱,۰۰۰، بايد نرخ قراردادهاي خريد به فروش در صرافي‌ها را زير نظر داشت.

با  وجود اينكه در بازارهاي آتي، بين خريداران و فروشندگان تعادل وجود دارد، اما موقعيت‌هاي معامله‌گران حرفه‌اي با موقعيت‌هاي اتخاذشده توسط كاربران ديگر متفاوت است.

با محاسبه مجموع موقعيت‌هاي معامله‌گران برتر (تفريق بين قراردادهاي لانگ و شورت) در هر صرافي، مي‌توان فهميد كه ديدگاه معاملاتي آنها تا چه حد نزولي يا صعودي است.

 

بر اساس داده‌هاي صرافي «OKEx»، نسبت قراردادهاي لانگ به شورت در اين صرافي، ۹ اكتبر (۱۸ مهر) به پايين‌ترين ميزان خود رسيد. با توجه به اين نمودار مي‌توان فهميد كه رويكرد معامله‌گران ۲۵٪ نزولي است به‌عبارت ديگر، مي‌توان گفت معامله‌گران حرفه‌اي در اين صرافي ديدگاهي نزولي داشتند.

طي ۲۴ بعد، اين معامله‌گران نه تنها موقعيت‌هاي فروش خود را بستند، بلكه شاهد آن بوديم كه اين نرخ به ۲۵٪ صعودي رسيد. اين اتفاق را مي‌توان يك احياي مطمئن توصيف كرد و در تضاد با سناريويي است كه پيش‌تر در ارتباط با آن صحبت كرديم.

 

اوضاع در صرافي بايننس نيز مشابه «OKEx» است. در مدت مشابه، نرخ قراردادهاي لانگ به شورتِ معامله‌گران مطرح در اين صرافي از ۹ درصد به ۲۳ درصد صعودي رسيد. صد البته بايد به ياد داشت كه روش محاسبه اين داده‌ها در هر صرافي متفاوت است؛ به همين دليل بايد تغييرات را زير نظر داشت و تنها به نمودارها دل نبست.

اين اطلاعات بيانگر آن است كه معامله‌گران برتر در صرافي‌ها، پيش از جهش روز جمعه، ديدگاهي نزولي در ارتباط با قيمت بيت كوين داشتند. اضافه ارزش قراردادهاي آتي در سطحي مثبت و سالم قرار دارد. قرار گرفتن اضافه ارزش قراردادهاي آتي در اين سطح سبب شده است تا فضا براي افزايش اهرم‌ها در ارتباط با قراردادهاي لانگ باز باشد.

در حال حاضر معامله‌گران برتر به جاي آنكه از الگوي بارت سيمپسون (Bart Simpson) پيروي كنند، موضع‌گيري صعودي دارند. اين موضع‌گيري از فرضيه جهش به ۱۴,۰۰۰ دلار حمايت مي‌كند.

فعلا و با توجه به داده‌ها، اين احتمال وجود دارد كه در بازارهاي آتي، معامله‌گران به جاي آنكه اقدام به پيش‌بيني نوسانات آينده و تعيين اين مسئله كه آيا نوسانات مي‌تواند باعث تغيير روند شود يا نه كنند، به دنبال تغيير موقعيت معاملاتي خود باشند.

خريد ۴,۷۰۹ بيت كوين توسط شركت اسكوئر و ارتباط آن با افزايش قيمت بيت كوين، اهميتي ندارد. اگر معامله‌گران مطرح رويكردي صعودي در پيش بگيرند، معمولا شاهد قدرت‌گيري روند صعودي در بازار خواهيم بود.

http://didcoin.net

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 43
  • بازدید ماه : 109
  • بازدید سال : 660
  • بازدید کلی : 3,466